wafels bij het ontbijt vormen het succes voor NIKE


Cristiano Ronaldo en Nike zijn onafscheidelijk aan elkaar. De Portugees die over bijzondere voetbal kwaliteiten beschikt is een van de gezichten van NIKE. Niet alleen Adidas en Nike zijn concurrenten van elkaar maar ook de bekendste gezichten van deze 2 grootmachten. Lionel Messi voor Adidas en Cristiano Ronaldo voor Nike.

Nike is een van de meest toonaangevende sportmerken in de wereld. Een belangrijk onderdeel van deze naamloze vennootschap is voetbal. Voetbal is wereldwijd een belangrijke sport waar veel geld mee te verdienen valt. Nike richt zich dan ook met volle overgave op het spelletje wat van ons allemaal is. Laten we eerlijk zijn welke spelertje wil er op de zaterdagen nou niet op dezelfde kicksen ballen als Cristiano Ronaldo of Wesley Sneijder? Wat ik interessant vind is om te kijken hoe NIKE ontstaan is?

Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1962 onder de naam “Blue Ribbon Sports” (BRS) op en veranderden in 1978 de naam in NIkÈ, naar de Griekse godin van de overwinning. Het verhaal gaat, dat op een ochtend de vrouw van Bowerman voor het ontbijt wafels bakte. Bill Bowerman bedacht, dat de structuur van de wafels, wanneer toegepast in schoenzolen, de schoen zou verlichten. Hij fabriceerde een paar handgemaakte schoenen, met deze ‘wafelzolen’, en kwam tot de conclusie, dat de structuur van de zool bijdroeg aan het draagcomfort, het gewicht verlaagde en zodoende bijdroeg aan betere prestaties.

In eerste aanleg richtte Nike vooral zijn pijlen op de atletiek sport. Deze sport is zeer populair in America en Nike ging zich specialiseren in deze tak. Een aantal jaren later maakte Nike zijn intrede in het basketbal. Er werd een serieus gezicht aan Nike gehangen in de persoon van de legendarische basketballer ” Michael Jordan” Dit heeft Nike miljoenen opgeleverd. Alles wat basketbal minded was keek naar Michael Jordan, dus ook naar Nike.

 

‘ik waande mij bijna in de wereld van een profvoetballer’

 

Eind jaren 80 kreeg ik mijn eerste twee paar Nike voetbalschoenen, weliswaar 2e hands maar dat maakte mij niets uit. Ik had Nike kicksen en was reuze trots. Ik waande mij bijna in de wereld van een profvoetballer, tenminste daar droomde ik weleens van. Mijn Nike kicksen hadden aluminium schroefnoppen en elke keer als over tegels liep dan hoorde je dat speciale geluid als die van spelers die door een spelerstunnel liepen. In deze tijd was Nike nog niet zo populair als heden ten dage. Er werd voor mijn gevoel ook nog minder aandacht aan de verschillende merken besteedt. Dit alles had natuurlijk ook met de promotie en merchandising te maken. Laten we nu een sprongetje in de tijd maken en ons richten op het heden. Wat we nu zien is de grote concurrentie strijd tussen de verschillende merken onderling met als trendsetters, Nike en Adidas.

Nike heeft een aantal grote spelers onder contract staan zoals: Cristiano Ronaldo, Mesut Ozil, Wesley Sneijder, Zlatan Ibrahimovic, Rafael van der Vaart. Sinds kort in de Braziliaanse vedette Neymar de nieuwste revelatie en wij maar denken dat Nike in Europa toonaangevend is. Nou niets is minder dan dat dus. Nike heeft tijdens het aanstaande EK een prominente rol vergaard. Het Nederlands elftal speelt onder andere in een tenue van Nike net als Portugal, Polen, Kroatie, Frankrijk. Alleen al in Nederland heeft Nike al een sponsorbudget van 16 miljoen euro.

 

‘customis with NIKEiD’

 

nike tiempo

NIKEiD

Laten we eens gaan kijken welke type voetbalschoenen Nike reeds heeft voortgebracht. Nike tiempo was een begrip onder voetballers net als Nike air legend. tegenwoordig gaat Nike zover dat je je eigen schoenen zelf kunt samenstellen ‘customise with NIKEiD’. Wie wil dit nu niet.  Zelf je schoenen ontwerpen. Ik ga met veel plezier kijken naar het aanstaande EK en probeer extra aandacht te besteden aan de verschillende merken. Er zal niet alleen concurrentie op het veld zijn maar ook marktgerelateerde concurrentie.  ‘JUST DO IT’.