Adidas – van Kaltz naar Messi

Een van de grootste merken in king football is Adidas. Het van oorsprong Duitse merk was in de jaren ‘70 al toonaangevend met hun kicksen. Door hun schoenen aan spelers te linken gingen consumenten zich identificeren met deze speler. Markttechnisch gezien bleek het een revolutionair slimme zet. De eerste speler die Adidas met zich vereenzelvigde was Manfred Kaltz. Kaltz speelde in de jaren 70 en 80 voor HSV. In de loop der jaren werden er andere namen aan de driestreepschoenen gelinkt. Adidas copa mundial, kaiser cup en world cup. Ze zijn nu nog steeds te koop in de diverse sportzaken. Deze schoenen hebben weinig transformaties doorgaan en zijn nog net zo herkenbaar als 20 jaar terug. In dat opzicht is Adidas heerlijk tijdloos en herkenbaar.

Met de beeldbuis in opkomst werd het voor de merken ook mogelijk om een schare wannabees te  inspireren zonder de naam expliciet te vermelden op de schoen. De naam werd een gezicht in prachtig vormgegeven commercials. David Beckham was het gezicht van Adidas met de Predator. Volgens Adidas had je met de geribbelde schoen een speciale grip op de bal. Beckham was natuurlijk een icoon voor Adidas en de predators vlogen als warme broodjes over de toonbank. Dit heeft Adidas miljoenen opgeleverd (Beckham trouwens ook).

Tegenwoordig heeft Adidas een nieuw gezicht. En dat is niemand minder dan Lionel Messi. De kleine Argentijn overstijgt alles en is werelds beste voetballer. Ieder jong voetballertje droomt er natuurlijk van om net zo goed als Messi te worden. Ook Messi levert Adidas de nodige pietermannen op. Maar onze niet onverdienstelijk presterende trots Robin van Persie legt de bal aan de lopende band achter het standbeen van de keeper. En valt Adidas iedere week een gratis commercial ten dele door de streep, gelost vanaf diens driestreep-schoen. Het scoort, dat is zeker! Hierdoor wordt ook Van Persie een bepalend gezicht voor Adidas.

Het merk kiest zijn boegbeelden zorgvuldig zo blijkt. Het zijn door de regel genomen allemaal vooruitsrevende spelers met een pittig partijtje aan techniek in huis. Dat is het karakter waar Adidas zich mee wil vereenzelvigen. Persoonlijk denk ik dat dit ze aardig is gelukt. Waar denk jij aan wanneer je aan het de voetbalkicksen van Adidas denkt? De slogan van Adidas luidt; ‘Impossible is nothing’ en dat is precies wat deze spelers, tegen het decor van hun eigen tijd, laten zien. Wie weet welk talent over een paar jaar de opvolger wordt van Manfred Kaltz, David Beckham of Lionel Messi?

4 antwoorden
  1. Tiebo zegt:

    Ik weet nog hoe blij ik was met mijn en de eerste Adidas predators en de uitstekende pasvorm voor mijn voet. Ik was blij dat mijn vader mij jaarlijks nieuwe kicksen schonk want ze waren voor die tijd ook al kneiter duur. Het klittenband van de schoenflap was wel vlug niet meer klittend zeg maar. Beetje irritant want heb dus meeste van de tijd met tape om die hele mooie schoenen gelopen.

    • Jacob Grave zegt:

      Hallo Andre,

      Zou het eraan gelegen hebben dat je zo vaak neergehaald werd omdat je Nike schoenen droeg? Of lag het aan je voetbalkwaliteiten? Dit kan zowel positief als negatief zijn. Ik heb je natuurlijk nog nooit zien spelen?

      • Dre zegt:

        Geen idee ik ben een snelle loper (rechts/links buiten) en niet echt iemand die vast op de grond staat (zweferig type) toch denk ik dat de nike schoenen hebben meegeholpen want die waren gif groen van kleur. Ik leg later wel in een stukje uit wat voor een voetballer ik ben/was.

Reacties zijn gesloten.